zondag 8 november 2015

George Gissing || New Grub Street

New Grub Street is een klassieker die mij tot nu toe ontgaan is. Ik heb of ooit niet opgelet tijdens college of hij is ook degenen ontgaan die indertijd de verplichte leesstof samenstelden. De roman is onlangs vertaald naar het Nederlands en kwam door de recensie van Hans Bouman in de Volkskrant eindelijk tot mij. Hij gaf de roman vijf sterren, mede omdat New Grub Street de tand des tijds zo goed doorstaan heeft. Die mening deel ik volledig met Bouman. Toegegeven, de setting is niet meer van deze tijd. In de tijd van bijstand en WW hoeven mensen niet meer te vrezen voor honger en ziekte en hoeven ze niet meer op zoek naar een partner die hen kan onderhouden. Veel van de stress van de hoofdpersonen uit New Grub Street zou in deze tijd niet meer aan de orde zijn. Andere zaken zijn nog echter steeds uitermate herkenbaar. De zelfingenomenheid waarmee de literaire kliek in de roman de wereld beschouwt en de eigen belangrijkheid in de wereld zwaar overschat kan zonder enig probleem worden doorvertaald naar het verschijnsel BNN-er. En ook de wijze waarop Jasper Milvain zijn toekomst plant, is helemaal van deze tijd. Sterker nog, het lijkt alsof Gissing het eerste prototype van de carrière plannende ambitieuze professional heeft opgetekend. Hul Jasper in een strak gesneden maatpak of de volle baard van de hipster en hij is van deze tijd. Egoïstische ouders, echtgenoten die vinden dat hun partner hun ontwikkeling in de weg staat, vrouwen die klein gehouden worden door hun familie, vrouwen die desondanks hun kansen grijpen, auteurs die pas na hun dood ontdekt worden, uitermate herkenbaar. Ik weet niet of ik de vijf sterren van Bouman deel, ik weet wel dat New Grub Street een van de betere romans is die ik de afgelopen tijd gelezen heb. Ik heb meegeleefd met sommige personages en me verbaasd over anderen, Gissing's vaardige pen bracht ze moeiteloos tot leven. Ik kan me voorstellen dat voor lezers die de context te letterlijk nemen New Grub Street te ouderwets is, kun je daar doorheen kijken en zien hoe ver Gissing eigenlijk zijn tijd vooruit was in de beschrijving van zijn personages, dan is het New Grub Street de moeite van het lezen absoluut waard.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten