vrijdag 23 december 2016

Beth Lewis >> The Wolf Road

Is The Wolf Road origineel? Nee, bepaald niet. Er zijn wel meer romans over een wereld waarin een al dan niet door mensen veroorzaakte ramp het leven op zijn kop heeft gezet. En er zijn ook wel meer romans over de eenling die tegen een onrecht ten strijde gaat en die onderweg onverwachte vriendschappen sluit. Hoofdpersoon Elka is dus niet origineel, dat wil niet zeggen dat ik als lezer niet geboeid was door haar geschiedenis, heden en toekomst. Dat komt vooral door de schrijfstijl van Lewis: vlot, toegespitst op een jonge vrouw die in de wildernis opgroeit en met een goed oog voor details. The Wolf Road volgt alle clichés maar doet dat wel op een goede manier. Lewis neemt de lezer aan de hand mee in Elka's letterlijke en figuurlijke zoektocht naar pleegvader Trapper. zij combineert ruige natuur, de vriendschap met een wolf en een op het eerste gezicht stads meisje, Penelope, en de onthullingen over Trapper op zo'n manier dat ze op een natuurlijke manier naar een apotheose toewerkt. The Wolf Road is eerlijk gezegd gewoon spannend. Alle clichés doen niet af aan het feit dat ik wil weten hoe Elka erin slaagt Trapper te vinden, dat ik wil weten hoe haar vriendschap met Penelope zich verder ontwikkelt en hoe ze zelf uit haar strijd komt. Ik heb The Wolf Road met veel plezier gelezen, ik durf een gok te wagen dat we Elka en Penelope over niet al te lange tijd ook op het witte doek kunnen gaan bewonderen. De roman vraagt om verfilming.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten